Projekt Iponefotografering

Årskurs 8 har arbetet med ett litet projekt inom optiken och det är fotografering. Eleverna har arbetat med olika sorters ljus och ljussättning inom fotografering. De fick använda sina mobiltelefoner. Vi har även testat några appar för redigering och publicering.

Här är ett litet smakprov på elevernas egna bilder.

Veckans elevblogg “Arduinoprojekt”

Hej!

Vi är fem elever från Rudanskolan som går i årskurs 9. Vi har valt att bygga ett lite mer avancerat teknikprojekt, med inslag från bilden för att lärarna har valt att slå ihop dom båda ämnena. Det vi håller på att bygga är en reklamskylt för får affärsidé med en RGB POV text. RGB POV står för Red Gren Blue Persistence Of Vision. Det är i stort sätt en snurrande fläkt med en text på, själva texten snurrar inte utan är som en stillbild så man kan läsa den. Hittills har vi kommit så långt att vi nästan är klara, vi väntar bara på ett par produkter som ska komma in. Det har varit mycket roligare och mer kunskaps givande att har praktiskt arbete än teoretiskt arbete. När vi har haft sakerna framför oss har det vart mycket lättare att förstå vad man håller på med och kunna se sammanhang. Vi gillar skarpt och rekommenderar alla lärare att gå i Maries fotspår och arbeta praktiskt med Arduino.

Skrivet av Ludde och William från Rudanskolan årskurs 9

Quilling

I tekniken

Jag har jobbat med quilling som är en metod där man rullar pappers remsor till olika figurer eller former. Quilling kommer från 1300 talet från Frankrike och Italien då nunnor och munkar använde metoden för att skapa motiv från bibeln.

Men idag hittar man inte quilling så ofta för att det är så tidskrävande.

Men i Hanoi i Vietnamn är det en smärre renässans med quilling.

 

image

 

 

Sandra 6:1

Eleverna testar vidare.

Vårt Arduinoprojekt rullar på.

I dag kom nya LED lampor av olika storlekar, färger och funktion samt motorer och servos. Eleverna tyckte om de nya LED lamporna eftersom vi nu har fler färger att välja på. Problemet är att alla lampor är vita, det går inte att se färgen innan de kopplats till Arduinon. Det kan samtidigt betyda att vi får nya spännande laborationer.

Några elever testade motorerna och de fungerade. De servon jag beställt såg lite annorlunda ut jämfört med det servo som visas på bilden i laborationen. Eleverna löste det med genom att titta på ett klipp som visade hur servot skulle sitta på kopplingsplattan.

En grupp elever började skriva om koden, de ändrade hastigheten på lampornas “blink” och de testade att ändra i vilken ordning lamporna skulle blinka.

Nu börjar det hända grejer : )

De löser problem, de samarbetar och hjälper varandra.

Eleverna är fantastiska!

Arduino

Igår startade vårt Arduinoprojekt med år 9. Det var lite nervöst, det är mycket som ska fungera. Det gick över förväntans. Eleverna var glada och positiva, de tycker att det ska bli spännande. Vi startade med att se ett klipp om Arduino. Klippet var på engelska men det fungerade även om eleverna upplevde att några ord var svåra att förstå. Klippet ligger på youtube vilket gör att de kan se det flera gånger, Arduino tutorial.

Vi packade upp lådorna och satte ihop våra Arduinos. Därefter skulle vi ladda ner programmet och då fick vi lite problem med comporten. Det är viktigt att man följer instruktionerna för installationen : )

 

Elevprojekt Arduino

Elevprojekt Arduino

BETT – mässan

Syftet med BETT- mässan

• Inspireras av och hitta användningsområden inom IT och skolutveckling som kan ge nya infallsvinklar och idéer till hur vi på Rudanskolan kan forma ett eget makerspace.

Fortsatt arbete;

• Studiebesök på Alléskolan i Åtvidaberg , som 2014 fick utmärkelsen ”Ett skolbibliotek i världsklass”. Skolan har ett ”kreativotek” i anslutning till sitt skolbibliotek.

Inspiration

Just nu sitter vi dygnet runt och läser allt vi kan hitta om “makerspaces”. Vi samlar idéer, tips och funderar mycket praktiska lösningar. Mycket av våra tankar handlar även om fördelarna med att arbeta som “makers” på skolan. Vad vill vi att detta ska ge eleverna? Kommer det att öka måluppfyllelsen? Kommer det att ge eleverna inspiration och motivation? Kommer eleverna känna att skolan är mer på “riktigt” när de får varva praktik och teori i olika projekt de själva valt?

Det är mycket som snurrar, många frågor och funderingar. Vi sprudlar av energi.

Vi hoppas få ut mycket av vår kommande resa till London och den årliga BETT – mässan. Här finns nog många möjligheter till att få ytterligare inspiration och belägg för att vi är inne på rätt spår.

Som ett test tjuvstartar vi med ett programmeringsprojekt med år 9. Vi ska pröva hur arbetssättet fungerar i en liten skala för att försöka hitta fallgropar men för att även ha något att utvärdera och utgå efter när vi fortsätter planera.

Tanken är att eleverna ska involveras i planerna och utformningen av vårt fantastiska makerspace : )

VÄNLIGA HÄLSNINGAR
MARIE & CECILIA PÅ RUDANSKOLAN

images